maandag 5 augustus 2013

Hallo mensen en mensinnen,
 
Ik weet dat ik afgelopen vrijdag al een blogbericht geschreven heb, maar het is de bedoeling dat ik altijd op maandag iets schrijf, vorige week maandag lukte het gewoon niet.
Maar dat maakt niet uit, want de afgelopen paar dagen is er heel veel gebeurd. By the way, als er een sterretje bij een woord staat is het een zendelingenterm, en aan het einde van het bericht leg ik uit wat het is.
En het gebeurde als volgt;
Zaterdag had ik bijna een hele nutteloze dag. We zouden een gezin opzoeken dat waarschijnlijk heel geïnteresseerd was. Maar toen we daar aanklopten gingen ze net weg om uit eten te gaan. Maar ja, geen probleem... we zeiden dat we over anderhalf uur wel terug zouden komen. Dat is goed zeiden ze. Dus ja, toen in dat anderhalf uur besloten we een 'former investigator'* te bezoeken. Dat is iemand die al eerder les kreeg van de zendelingen maar gedropt* is of verloren gegaan in al het papierwerk na een whitewash*.We waren keiveel tijd kwijt met haar op te zoeken en uiteindelijk bleek het adres niet te kloppen... Dus ja balen, helemaal terug naar dat huis van die waarschijnlijk geïnteresseerde mensen (ook wel PI's of Potential investigators genoemd). Maar ze waren nog steeds niet thuis... meh
Dus we gingen maar een half uurtje deurtje kloppen. In het begin vond ik dat kei eng, maar nu geef ik er niet meer zoveel om. Nog steeds wel een beetje, maar over een maand is dat waarschijnlijk wel weg. Maar goed, halfuurtje trackting* (deurtje kloppen) had niks opgeleverd. Dus gingen we terug naar het huis van de PI's... waren nog steeds niet thuis. Dus ja, toen had mijn companion er niet meer zoveel zin in en besloot dat we maar terug naar de flat zouden gaan om wat te eten, want het was inmiddels al 8 uur 's avonds. Maar ik zei NOPE, ik wil niet deze hele dag verspild hebben, dus we gaan nog ff langs een paar deurtjes en dan proberen we het nog 1 keer, deal? deal.
Nou, toen bij de eerste deur waar we aanklopten deed er een meisje uit Thailand open. En we kletsten een beetje, hadden het een beetje over het Boek van Mormon en over God en zo. En ze was echt oprecht geïnteresseerd. Even voor de duidelijkheid, ik heb op mijn zending waarschijnlijk al meer dan 50 random mensen aangesproken en tot nu toe gaf bijna niemand echt iets om ons geloof. Niet niemand, maar bijna niemand. Maar Natalia (zo heet dat Thaise meisje...) was echt heel geïnteresseerd, dus we gaven haar de eerste les en hebben een nieuwe afspraak gemaakt. Dus wij waren helemaal blij. Zo zie je maar dat de wonderen pas gebeuren nadat je geloof beproefd is, en niet dat je pas hoeft te geloven als je een wonder hebt gezien.
Toen gingen we weer langs bij de PI's en ze waren nog steeds niet thuis.. mja boeie, we hebben een nieuwe onderzoekert :).
 
Zondag was het vasten. En dat was echt heel zwaar. Het was echt zo'n filmdramatisch moment. Na de kerkdienst zaten we nog heel lang in de kerk voor vergaderingen en studies en eventjes wat pianospelen en zo. En toen gingen we naar een eetafspraak. Maar dat was pittig ver lopen. Echt heel ver eigenlijk. Daarnaast hadden we in de kerk nog wat spul gekregen dat we naar onze flat zouden brengen na te eetafspraak, maar dat spul was best zwaar. Dus daar liepen we... Compleet uitgehongerd die ontzettend lange afstand, met al dat zware spul in onhandige schoudertassen... En toen begon Engeland weer typisch Engeland te zijn, want het regende... Die hele 3 en een halve week dat ik in Engeland was had het bijna niet geregend, maar net nu het ff zwaar was kwam dat er als schepje bovenop. Maar ja, wij bleven standvastig maar uitgeput doorlopen naar onze eetafspraak die waarschijnlijk niet door zou gaan, vanwege een bepaalde zendingsregel. Even voor de duidelijkheid, zendelingen mogen niet in een huis alleen zijn met een vrouw of kind als er geen derde man bij is van 18 jaar of ouder. Voor niet-leden is dit misschien best een rare regel, maar als je het eenmaal snapt is het wel logisch. Dus ja, we kwamen daar een uur te laat aan. En Zuster Travis (de zuster bij wie we de eetafspraak hadden) had geregeld dat er een man bij was zodat we daar naar binnen konden komen. Oh wat een opluchting... En we hadden ons goei volgeschranst. Als toetje had zuster Travis brownies gebakken. YUMMM :D. Dus ja alles kwam uiteindelijk goed.
Toen vonden we op straat nog een jongen die uit de Filipijnen komt. En voor mensen die het niet weten; mensen uit de Filipijnen zijn om een of andere reden heel sterk aangetrokken tot ons geloof. Dus hij was kei geïnteresseerd en we gaan een keer met hem en zijn vrienden basketball spelen (mijn companion was een semi-pro basketbalspelert) en dan geven we ze een les. Dus ja, alles ziet er goed uit :)
 
Vandaag P-day. We gingen naar een all you can eat Pizza restaurant en we deden een wedstrijdje wie de meeste pizza kon eten met z'n 4en. Ik werd 2e met 18 slices. Elder Hamblin had gewonnen met 24 slices, maar hij is best dik, dus ik gun hem die victorie. Mijn companion had er 17, haha. Mja, we zaten daarna wel kei vol.
 
Ik had vandaag foto's willen opsturen, maar ik ben mijn USB-kabel vergeten :(. Zendelingenleven is hectisch, meh. Maar goed ik doe em der uit. Tot volgende week.

HOUDOE
 
P.s.
Zendelingen termen*:
Former investigator = Iemand die ooit lessen kreeg van de zendelingen maar is gedropt* of verloren gegaan in papierwerk na een whitewash*
 
Gedropt = geen lessen meer krijgen van de zendelingen. Een onderzoeker wordt gedropt als hij of zij geen beloftes nakomt, zoals in het Boek van Mormon lezen of naar de kerk komen, of bidden. Dus eigenlijk als iemand geen vooruitgang meer wil maken.
 
Whitewash = Bij de transfers* komt er normaal gesproken 1 nieuwe zendeling binnen en het gebied/in de flat er vertrekt er 1. Maar bij een whitewash vertrekken alle zendelingen in een gebied naar een ander gebied en komen er nieuwe voor in de plaats.
 
Transfer = Het verplaatsen van een zendeling van een bepaald gebied naar een ander gebied. Elke 6 weken zijn er transfers, maar dat wil niet zeggen dat elke zendeling ergens anders naartoe gaan. Het wil alleen zeggen dat er wat zendelingen zijn die verplaatst worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten